Geruchten over NFC-chip bevestigd

Geruchten over NFC-chip bevestigd

Eerder ging al het gerucht over de NFC-chip die in de nieuwe iPhone 6 terug te vinden zou zijn. Tot voor kort was dit enkel een gerucht waar geen definitieve bevestiging op kwam. Tot nu!

Wat betekend NFC voor jou?

NFC betekend Near Field Communication en dat houdt in dat er, bijvoorbeeld, een betaling gedaan kan worden door enkel het apparaat met de chip dicht bij een ontvanger te houden. Een andere mogelijkheid van de NFC chip is draadloos opladen.
Wanneer Apple deze chip in de nieuwe iPhone zal integreren zou het goed mogelijk kunnen zijn dat we in de toekomst geen oplaadsnoeren meer nodig hebben, en dat dit geheel draadloos gaat. Ook betekend dit dat je telefoon je VISA card, Master Card en American Express Card kan vervangen.

Apple en NFC

kpoen met telefoon

Bloomberg heeft 1 september een artikel vrijgegeven waar instaat dat Apple samen gaat werken met Visa en Master Card. Het plan is dan ook om de iPhone te veranderen in een mobiele portemonnee. Om de veiligheid te waarborgen zal het mobiele betalen gepaard gaan met een Touch ID. Deze Touch ID zit al in de iPhone 5 en houdt in dat je telefoon jou vingerafdruk herkent om vervolgens je telefoon te ontgrendelen of in dit geval, je betaling te voltooien. Naast de samenwerking met Visa en Master Card is ook bekend dat American Express meewerkt aan de plannen van Apple. Naast de Touch ID om de betaling te beschermen gaat het gerucht dat Apple de data uit de NFC-chip ook wil beschermen met behulp van een extra chip.

Lukt het Apple wel en Google niet?

In het verleden heeft Google al geprobeerd om een zelfde soort systeem te creëren. Dit systeem zou er ook voor moeten zorgen dat telefoons van Google in winkels betalingen konden doen.  Dit idee werd door retailers alleen niet heel goed ontvangen en hierdoor is het stil komen te liggen. Ben Barjarin, analyticus creatieve strategieën in San Jose, Californië geeft aan dat hij denkt dat Apple de markt van veranderen omdat iPhones het grootste marktaandeel hebben en hierdoor winkeliers eerder bereid zijn de telefonische betalingen te accepteren.
Het succes van het mobiele betalen in winkels zal dan ook volledig afhangen van het acceptatie niveau van retailers.